" />

Horeca ondernemingsplan

Het horeca ondernemingsplan is essentieel voor wanneer je een horeca bedrijf wilt starten

Lees verder

Uw horeca ondernemingsplan compleet maken begint hier!

Op Starthoreca kan jij je horeca ondernemingsplan voor je eigen horecabedrijf compleet maken! Een goed ondernemingsplan/businessplan in de horeca is een essentieel onderdeel voor succes. Dat geldt voor de startende horecaondernemer en voor de horecaondernemer die een doorstart maakt of eventueel een investering wilt doen. 

Hiernaast vindt je een voorbeeld van een horeca ondernemingsplan die direct kan worden gedownload. Ook aanvullende informatie om je horeca ondernemingsplan compleet te maken staat hier voor je klaar!

Horeca ondernemingsplan

Het horeca ondernemingsplan vormt de basis van de toekomstige horecaonderneming. Dit geeft een goed beeld hoe jij jezelf hebt voorbereid. Een bussinesplan bestaat uit 6 cruciale hoofdonderwerpen die we hieronder voor je hebben beschrijven. 

1. De ondernemer(ers)

Wie is of zijn de personen áchter dit bedrijf? Beantwoord deze vraag met belangrijke informatie over jezelf(en eventuele compagnons). Zo zijn opleiding(en), contactgegevens en werkervaring relevant. Daarnaast geven je persoonlijke kwaliteiten, ambities en motieven goed weer wat voor ondernemer u bent. Ken uw sterke en minder sterke kanten je beheerst en laat je hiermee zien hoe je daarmee omgaat. 

Belangrijke onderwerpen in dit hoofdstuk:

  • Persoonlijke informatie zoals adres, geboortedatum, burgelijke staat e.d.
  • Je persoonlijke motivatie voor de onderneming
  • Wat zijn je ambities?

2. De onderneming

Het hoofdstuk ''de onderneming'' gaat dieper in op je bedrijfsplannen én hierin maak je melding van
relevante ontwikkelingen in de relevante branche. Als starter moet je hiervoor veel zaken regelen.
Denk hierbij aan de Kamer van Koophandel inschrijving, het opzetten van een administratie, het afsluiten
van verzekeringen en het aanvragen van belangrijke vergunningen.

Belangrijke onderwerpen in dit hoofdstuk:

  • Bedrijfsgegevens van de nieuwe onderneming zoals KvK nummer, BTW nummer, en bijvoorbeeld gegevens van de boekhouder
  • Niet geheel onbelangrijk, Het idee
  • Wat heb je momenteel allemaal al geregeld?

3. De markt

Het hoofdstuk ''De markt'' draait allemaal om de marktontwikkelingen. Hier beschrijf je de doelgroep, afzetmarkt en het concurrentieveld. Daarnaast maak je een zo realistich mogelijke inschatting of je product en/of dienst voldoende potentie heeft om de markt te veroveren. 

Belangrijke onderwerpen in dit hoofdstuk:

  • Beeldvorming van de markt. Hoe groot is je doelgroep? Heeft de overheid plannen voor deze markt? Wat zijn de trends? Gerbuik cijfers en grafieken om je verhaal te onderbouwen.
  • Wie is precies je doelgroep? Jonge mensen? Mensen met huisdieren? Personen uit de omgeving?
  • Wie is je concurrentie? Zijn er al ondernemingen die hetzelfde of iets soortgelijks doen? Welke USP's bezitten zij en waarin biedt jij nieuwe kansen?
  • Een overzichtelijke SWOT-analyse(Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats)

4. Marketingplan

Het marketingplan, De tool om je onderneming in de markt zetten. Een belangrijk onderdeel van een marketingplan is de marketingmix. Hiermee vertaal jij je plannen naar een praktische aanpak. Want al heb je nog zo’n duidelijke visie: je wilt uiteindelijk bereiken dat de klant bij jou komt en niet naar de concurrent gaat.

Belangrijke onderwerpen in dit hoofdstuk:

  • Beschrijf je product/dienst in zoveel mogelijk detail.
  • Wat wordt de prijs?
  • In welke plaats gaat de onderneming zich vestigen en wat worden de distributiekanalen?
  • Hoe gaat de promotie voor je bedrijf er uit zien? Maak je een website? Waar ga je adverteren?
  • Wie wordt het personeel binnen het bedrijf?

5. Financieel plan

Het is van groot belang om uw financiële situatie goed in kaart te brengen. Zo komt je minder snel voor verrassingen te staan. Ook investeerders zullen aandachtig kijken naar de cijfermatige onderbouwing
van uw bedrijf. Zorg dus ervoor dat het financiele plan op deze pagina’s volledig is en licht de verschillende begrotingen in afzonderlijke onderwerpen toe.

Belangrijke onderwerpen in dit hoofdstuk:

  • Wat is het verdienmodel?
  • Een investeringsbegroting. Welk kapitaal heb je minimaal nodig om je onderneming te starten?
  • Een financieringsbegroting. Wat heb je in totaliteit nodig?
  • De exploitatiebegroting. Hoeveel winst en/of verlies verwacht je in de aankomende termijnen?
  • De liquiditeitsbegroting. Hoe ziet je cash-flow eruit?

6. Juridisch

Als toekomstig ondernemer moet je ook kunnen aantonen dat je heebt nagedacht over algemene juridische zaken die van invloed kunnen zijn op je horeca onderneming. Denk aan het aanvragen van vergunningen en het afsluiten van verzekeringen, melding maken van eventuele concurrentiebedingen, maken van verschillende overeenkomsten of het opstellen van belangrijke algemene voorwaarden.

Belangrijke onderwerpen in dit hoofdstuk:

  • Heb je alle HACCP-formulieren voor de verplichte hygiënecode?
  • Wat heb je al gedaan voor de allergenenwetgeving?
  • Welke vergunningen heb je geregeld?
  • Algemene voorwaarden
  • Arbeidscontracten
  • Leveranciers overeenkomsten

Hulp nodig bij het maken van uw ondernemersplan?

Starthoreca helpt jou als horecaondernemer graag met direct bruikbare checklists en formulieren voor je onderneming. Zo bieden wij je direct bruikbare arbeidsovereenkomsten, huishoudelijk reglement, kas opmaak formulieren, facturatie voorbeelden, formulieren voor het voeren van functioneringsgesprekken, reserveringslijsten, sollicitatieformulieren en nog veel meer. Bekijk hier al onze downloads.

Heb je verder nog hulp nodig met het opzetten van jou ondernemingsplan? Neem dan snel contact met ons op voor vrijblijvend advies!

Droom jij van het starten van een eigen horecabedrijf?

Ga vandaag nog aan de slag! Neem contact met ons op zodat we samen kunnen streven naar een passende oplossing voor uw horeca bedrijf.


Maak een afspraak